Tvořivé krabičky vytváříme společně s našimi dětmi. Děti jsou pro nás velkou inspirací, pokud jim to dovolíme a necháme se jimi občas vést, a také velkou studnicí originálních nápadů a postupů.
Co tedy dělat/nedělat, abychom tvořivost u dětí podporovali co nejvíce?
- Vytvořte doma pocit bezpečí
Může to znít jako klišé a mnohokrát otřepaná fráze, ale ve vztahu k tvořivosti je to zásadní. Děti se nesmí bát zkoušet, vymýšlet nové, posouvat hranice. Pocit bezpečí jim umožní neblokovat se strachem z chyby a z toho, že udělají něco, co se nám dospělým nebude líbit.
2. Nehodnoťte výsledek, ale oceňte jejich cestu
Všimli jste si někdy, jak dětem v podstatě pramálo záleží na výsledku, ale jak moc je baví proces tvorby, pokud mohou tvořit bez zábran? S barvami pozorují, co se s nimi děje, když je míchají, při práci s hmotou hmotu různě „patlají“ bez ohledu na to, co z ní má vzniknout? A v této fázi vydrží velmi dlouho?
Všímejte si této cesty i nadále – pokud děti přinesou výsledek, který není podle nich povedený, promluvte si s nimi o tom, proč jsou nespokojeni. Vyzdvihněte jakoukoliv drobnost, které jste si všimli v rámci jejich tvoření. Proberte s nimi, co se jim podařilo a co by příště zkusily udělat jinak. Přirozeně je takto připravujete na budoucnost, postupně učí sebereflexi – nachází to, co bylo povedené i co by šlo příště změnit. Zvědomují si proces tvorby a přichází na to, že ne vždycky se povedený výsledek podaří napoprvé.
3. Nevnucujte jim „svá“ řešení
Vyčkejte, až si o pomoc přijdou samy říct. A i tehdy počítejte s tím, že třeba Vaši radu nevyužijí. Nicméně i tak je to může inspirovat k dalšímu vyřešení „problému“. Buďte jim více průvodcem než poručíkem 😊
4. Připravte se na nepořádek
Nepořádek prostě k tvoření patří. Nicméně určitě je dobré děti vést k tomu, že po skončení tvoření se zase dá všechno do pořádku. Příkladem můžete jít i Vy, můžete jim nabídnout pomoc při úklidu – zkrátí se tak doba nepříjemné činnosti a zbyde víc času na ty zajímavější.
5. Mějte na paměti, že každé dítě je jiné a slovo „tvořit“ pro něho znamená něco jiného
Jsou děti, kterým stačí dát materiál, a už jim fantazie běží na plné obrátky. Některé k tomu potřebují ještě téma a jiné děti i návod. A vše je v pořádku. Každé dítě to má jinak. Oceňte jakýkoliv náznak tvořivého myšlení, krok jinou cestou – i pro děti, které mají rády „své jisté“ v podobě návodu, je vlastní dotvoření mnohdy vystoupením z komfortu a projevení odvahy, protože to v návodu prostě nebylo …
Potlačme trochu svoje vlastní ego a nechme se dětmi vést. Může to být hodně těžké, ale když si to dovolíme, otevírají se před námi i našimi dětmi další a další dveře tvořivosti.